Middag hos farmor

Gott var det! har man lagat mat i 84 år är det svårt att misslyckas...heheh
ja min farmor är helt fantastisk :) jag brukar åka till henne ibland efter som hon är själv... farfar dog för några år sen...
 Idag bjöd hon ialla fall på middag det blev ett hälso resept- Fyllda nötfärsbiffar och ungsbakade rotfrukter


Dukat bord


Ingredienser:
500g potatis(fast)
500g rotfrukter (olika sorter, vad du gillar bäst)
2 st vitlöksklyftor
3 st lagerblad
1 msk olivolja
flingsalt
1 gul lök
imsk flytande margarin
0.5 dl ströbröd
1 dl mjölk
400g nötfärs
salt & vitpeppar (lite mald kryddpeppar efter tycke och smak)
1 ägg
50 g blåmögelost (Bavaria blue) 
2 dl vatten
soltorkade tomater
 Lite svartvinbärssaft
en halv köttfond

Gör så här:
1. Sätt på ungnen 225 grader
2. Skala potatisen ocg rotfrukterna. Tärna i mindre bitar och lägg i en ungssäker form  
3. Lägg i de krossade vitlöksklyftorna, smula över lagerbladen, och ringla över olivoljan, salta och rör om 
4. Baka rotfrukterna i ugnen ca 30-40 min 
5. Skala och hacka löken, bryn i lite margarin till de fått fin färg, låt svalna 
6. Låt ströbrödet svälla i mjölken
7. Rör ihop nötfärsen med salt och kryddor
8. Blanda i i det svällda ströbrödet, den brynta löken och ägget. blanda till en jämn gegga
9. Forma 8 små biffar av färsen och fyll dem med en liten bit blåmögelost i mitten. Förslut väl biffarna väl och bryn i margarin i en stekpanna, blanda ner köttfonden tillsammans med svartvinbärssaften i spadet. Efterstek ca 10 min i ugnen tillsammans med rotfrukterna, lägg även på soltorkade tomater
10. Serveras med en härlig grönsallad, tomater fetaost...ja allt du vill ha i 

KLART och gott mmmm 
Energi 397kcl   Fett 19.6 g    personer 4

Efter middagen hade vi lite gymnastik på köksgolvet... hmmm låter konstigt men min 84 åriga farmor är pigg och går på gymnastik flera gånger i veckan :) så ska jag bli som old woman 



Jag och farmor Ingrid

Helt underbar farmor faktiskt. Nu sitter vi och tittar på TV och stickar

Cooolt:D Farmor stretchar
Kram på er alla

 





 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0